Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden Pokenatics
E-mail: pokenaticsnl@gmail.com
Website: https://www.pokenatics.nl/

 

Artikel 1 - Definities
1. Pokenatics: Pokenatics, gevestigd te Purmerend, KvK-nummer 96377712.
2. Klant: degene met wie Pokenatics een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Pokenatics en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.


Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Pokenatics.
2. Pokenatics en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Pokenatics en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.


Artikel 3 - Prijzen
1. Pokenatics hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of
verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Pokenatics mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Pokenatics niet kon voorzien ten tijde van
het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot
prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij
de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.


Artikel 4 - Monsters en modellen
1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten
ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te
leveren producten met het monster of model overeenstemmen.


Artikel 5 - Betalingen en betalingstermijn
1. Pokenatics mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 70% van het afgesproken bedrag
verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
3. De betalingstermijnen die Pokenatics hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het
afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim
en in gebreke is, zonder dat Pokenatics aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Pokenatics mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor
het totale bedrag van de diensten of producten.


Artikel 6 - Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Pokenatics het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan
de Klant geleverde producten.
2. Pokenatics maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de
Klant.

3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende
producten onmiddellijk retourneren aan Pokenatics, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.


Artikel 7 - Artikel 7 - Herroepingsrecht

1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product inspecteren om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

3. Wanneer de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de consument te doen per e-mail met onderwerp naar pokenaticsnl@gmail.com. Nadat de consument kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de klant het product binnen 14 dagen retour te sturen. De consument dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.

4. Indien de klant na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit.

 

Uitsluiting herroepingsrecht

 

5. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.

6. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

  • die door de ondernemer tot stand zijn aangebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
  • die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
  • die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
  • die snel kunnen bederven of verouderen;
  • waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  • voor losse kranten en tijdschriften;
  • voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
  • voor hygiënische producten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.

7. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:

betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;

waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;

betreffende weddenschappen en loterijen.

 

Artikel 8 - Kosten in geval van herroeping

1. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.

2, Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de webwinkelier of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via de zelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt tenzij de consument nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.

3. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de consument zelf is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.

4. De consument kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor het sluiten van de koopovereenkomst.


Artikel 9 - Opschortingsrecht
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze
overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.


Artikel 10 - Retentierecht
1. Pokenatics kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat
de Klant alle nog openstaande rekeningen van Pokenatics heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende
zekerheid heeft gesteld.

2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan
Pokenatics.
3. Pokenatics is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.


Artikel 11 - Verrekening
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Pokenatics te verrekenen met
een vordering op Pokenatics.


Artikel 12 - Eigendomsvoorbehoud
1. Pokenatics blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Pokenatics met
betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in
de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Pokenatics gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen,
vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Pokenatics gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan
gemaakt en mag Pokenatics van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.


Artikel 13 - Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Pokenatics, tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Pokenatics zijn verplichtingen
opschorten totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Pokenatics
kan tegenwerpen.


Artikel 14 - Levertijd
1. De levertijden van Pokenatics zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten
ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft
gekregen van Pokenatics.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Pokenatics later
levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is
afgesproken of wanneer Pokenatics niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand
of de Klant en Pokenatics iets anders hebben afgesproken.


Artikel 15 - Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.


Artikel 16 - Transportkosten
1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Pokenatics schriftelijk iets anders hebben afgesproken.


Artikel 17 - Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de
vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan
kan hij Pokenatics niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan
producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Pokenatics. Doet de Klant dit niet, dan kan hij
Pokenatics niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.


Artikel 18 - Verzekering
1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand,
ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Pokenatics die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
2. De Klant geeft op eerste verzoek van Pokenatics de polis van deze verzekeringen ter inzage.


Artikel 19 - Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een
eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor
rekening van de Klant.


Artikel 20 - Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage
of constructie of ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
- in het geval van normale slijtage
- voor schade ontstaan door ongevallen
- voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
- voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
- wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen
partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de
macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.


Artikel 21 - Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Pokenatics tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Pokenatics
geleverde producten en/of diensten.


Artikel 22 - Klachten
1. De Klant moet een door Pokenatics geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele
tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,
dan moet de Klant Pokenatics daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Pokenatics hiervan op de
hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Pokenatics hierop
gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Pokenatics.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Pokenatics andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Voor klachten neem contact op door een mail te sturen naar pokenaticsnl@gmail.com 

Mocht er geen passende oplossing te vinden zijn dan kunt u zich wenden tot www.webwinkelkeur.nl

Meer informatie hierover vind u op onze retourbeleid en klachten pagina onderaan.

 

Artikel 23 - Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Pokenatics.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Pokenatics ook daadwerkelijk op tijd bereikt.


Artikel 24 - Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Pokenatics een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk
voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.


Artikel 25 - Aansprakelijkheid Pokenatics
1. Pokenatics is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of
bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Pokenatics aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de
uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Pokenatics is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Pokenatics aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen
schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.


Artikel 26 - Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Pokenatics vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.


Artikel 27 - Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Pokenatics toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van
zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of
geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Pokenatics nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat
Pokenatics in verzuim is.
3. Pokenatics mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Pokenatics kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.


Artikel 28 - Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Pokenatics door de Klant niet aan Pokenatics kan
worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer-virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen

3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Pokenatics 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan
nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Pokenatics kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als
Pokenatics de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Pokenatics hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Pokenatics
hiervan voordeel heeft.


Artikel 29 - Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en
Pokenatics de overeenkomst aanpassen.


Artikel 30 - Wijziging algemene voorwaarden
1. Pokenatics mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Pokenatics altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Pokenatics zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.


Artikel 31 - Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Pokenatics aan anderen overdragen zonder schriftelijke
toestemming van Pokenatics.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.


Artikel 32 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit
geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de
buurt komt van wat Pokenatics bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.


Artikel 33 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Pokenatics is exclusief bevoegd om kennis te nemen
van eventuele geschillen tussen de Klant en Pokenatics, tenzij de wet iets anders bepaalt.

 

Opgesteld op 09 februari 2025.